I Viborg svæveflyveklub er det en samling af 20-30 forskellige mennesker der alle samme synes at de har verdens bedste hobby eller sport - svæveflyvning er nemlig begge dele
Der er konkurrence på højt plan og
Det er at nyde naturen på flyvepladsen og udsigten højt oppe fra
Det er et godt sammenhold hvor man uanset alder og uddannelse synes at man har noget tilfælles.
Svæveflyvning er primær en sommeraktivitet hvor vi flyver fra slutningen af marts til slutningen af oktober. Og hvad laver vi så om vinteren ?
Vi er på værkstedet, hvor der er et team omkring hver fly, Flyene bliver passet og plejet; de skilles helt ad og samles igen, pudses og poleres, så vi er sikre på at sikkerheden er helt i top til den kommen de sæson
Der er plads til 2 flykroppe og et par vinger på værkstedet hvor vedligeholdelsen findet sted.
I al sin enkelthed er det at flyve (så tit, længe og langt som muligt) og uden en motor ombord på flyet.
Vi benytter den samme teknik som de store fugle.
Når du ser musvæger der cirkler rundt og runt, det er den måde de kommer på på
Vi gør præces det samme. Og når vi møder dem følger vi efter, de er nemlige dygtigere til det end vi er.
Den enkelte pilot har helt sine egne grunde til at være svæveflyvepilot, hvliket bl.a. kan være
- Fordi man kan
- Fordi det er en drøm at "lege fugl"
- Fordi det giver helt unikke naturoplevelser
- Fordi det er en sportsgren med spændende udfordringer
- Fordi det er et velegnet spring til en proffessionel pilotkarriere
- Fordi klubberne tilbyde en høj grad at social samvær og samarbejde
Vi bruger et motorfly til at slæbe os op til ca. 500 meters højder, og herefter må vi klare os selv. Det tager ca. 5 minutter at blive slæbt så langt op og vi kan gå langt højere hvis vi vil.
Opleverlse af starten er nogenlunder såsan her:
Du sidder ca. 30 cm over jorden i et lille bitte rum, kører hen ad en ujævn græsplæne hvor det bumper en del med en hastighed på op til 80 km/timer og hænger i en snor bag ved en anden flyver.
Det tager ca. 20 sekunder - og pludselig bliver der magsk stille
Vi bruger ikke spilstart her i Vibborg da vores bane er for kort til det
En spilstart går meget hurtigt, fra 0-100 km/t på få sekunder
I hastighed svarer det til oplevelsen af at sidde i en F1 racer !!
Fordelen ved flyslæb er at vi kan blive afleveret hvor vi ønsker, i en spilstart bliver man afleveret for enden af banen.
Varm luft stiger ogad - det er den simple "hemmelighed" ved svæveflyvning. Den opadgående varme luft kanbære flyet med op. Når det går godt med helt op ti l5 meter/sekund.
Luftboblerne (vi kalder det termik) kan vi ikke se men cululus skyer er lavet de,. Såderfor flyver vi ofte under disse skyer så langt op som vi kan komme. Herefter videre til den næste osv. osv.
På dage hvor vejret ikke er ti lange flyvninger fornøjer vi os med lidt lokal flyvninge, ligesom eleverne ikke må flyve længere værk end de er helt sikre på at e kan nå hjem igen.
Cirklerne på illustrationen indikerer hvor vi får den varme luft til at løfte os opad, det er en stor del af enhver flyvning og meget udtalt her.
Cirklen er Viborg flyveplads og øverst i billededet er det Nørresø.
Vi kan ganske få dage om året flyve +10 timer og +1000 kilometer
Eller er ture på 2-5 timer eller 100-500 km meget normale.
Når en flyvning nærmer sig sin afslutning tager vi hele tiden bestik af om vi kan nå hjem.
Ligge vi eksempelvis i 1500 meters højde indikerer den røde cirkel hvor vi relativt sikker kan nå hjem fra det kommer lidt an på vejrsituationen.
Afstanden er 40 kilometer.
En rorpind og 2 pedaler er hvad der skal der skal til for at manøvrere flyet. Vi øger hastigheden ved at flyve nedad og tilsvarende sænker vi hastigheden ved at flyve opad.
I forskellige situationer foretrækker vi forskellige hastigeheder, f.eks så langsomt som muligt når vi skal kurve opad.
De eneste instrumenter vi har brug for er en fartog højdemåler samt en uldtrå og et variometer ((fortæller om et øjeblikkelig højdeændring)
Normalt har viogså en GPS med ombord der viser luftrum og vors valgte rute
Varm luft stiger ogad - det er den simple "hemmelighed" ved svæveflyvning. Den opadgående varme luft kanbære flyet med op. Når det går godt med helt op ti l5 meter/sekund.
Luftboblerne (vi kalder det termik) kan vi ikke se men cululus skyer er lavet de,. Såderfor flyver vi ofte under disse skyer så langt op som vi kan komme. Herefter videre til den næste osv. osv.
Det er ikke altid vi når at "kommer hjem" til vores egen flyveplads fordi vi ikke kan finde opdriften eller opdriften simpelthen holder op, typisk ved en vejrændring eller sidet på dagen.
Så må vi finde en passende mark. her skal man naturligvis være ekstra påpassesig og gøre sig klar til det vi kalde en udelanding i god tid. I Frankrig kalder man det at "jagte køer".
Der er normalt ikke noget problem at finde en mark at lande sikker på.
Der er stadig et stykke arbejde at udføre nå flyene lander.
Efter endt flyvning trækkes flyene tilbage til hangar, hvor de vaskes grundigt inden de sættes på plads.
Flyet bliver altid altid afleveret i en stand så den er klar til en ny flyvning når næste medlem skal i luften.
Efter endt flyvning skal der føres logbøger.
Det gælder både flyets log og din egen logbog.
SÅ er der styr på sagerne, især i forhold til flyene da de også gennem sæsonen vedligeholdes efter et opnået antal starter eller flyvetimer