Lad os starte med noget ,der er vigtigt for alle, hvad koster det og hvor lang tid tager det at blive svæveflyvepilot ?
Vi har valgt en flatrate prisstruktur så det koster kr. 1.150 om måneden indtil du har dit certifikat, alle flyvetimer og starter er inkluderet i prisen. Dog er der en minimumspris på udgiften til flyvningerne og starter på kr. 15.000.
Hertil kommer udgifter til teori, undervisningsmateriale og lægeundersøgelse. Du skal frovente at de samlede udgifter løber opi ca. kr. 25.000 typisk fordelt ovre 2 år.
Jo hurtigere du gennemfører uddannelsen jo billigere er det at få dit certifikat.
De fleste bruger 2 sæsoner på at få certifikatet, og en enkelt sæson på at kunne flyve solo.
Med en ihærdig indsats kan det gå hurtigere og man kan opnå at få sit certifikat på en enkelt sæson
Du kan starte med at svæveflyve hos os når du er 15 år gammel, og kan flyve solo fra du er 16 år gammel.
Du kan få dit certifikat når du er ? år gammel
Så du kan blive pilot inden du kan blive chauffør !
I den anden ende af skalaen kan man også starte relativt sent og have flyvning som en passion selv som pensionist.
Vi har elerver der starter i en alder af + 60 år. Det tager dog som regel lidt længere tid at lære det
Hvis man har et normalt helbred er der oftest ingen problemer med at blive pilot. Det er heller ikke noget problem med at bruge briller.
Tidligt i forløbet skal du til en flyvelæge, der vil konstatere om du er fit for flight.
Når du melder dig ind i klubben starter du allerede på din første flyvning med at styre flyet. De første par gange foretager du simple manøvrer såsom at holde en given hastighed og dreje lidt til begge sider. Instruktøren sørger for starter og landingerne.
Herefter bliver øvelserne gradvist mere og mere krævende efterhånden som man kommer igennem A-normerne som afsluttes med en soloflyvning.
De sleste bruger 1-2 sæsoner på at erhverve certifikatetog den første sæson på at gå solo.
Tiden det tager er dog helt afhængig af den indsats du lægger på flyvepladsen. I den 2020 sæsonen var hurtigste elev bare 80 dage, 4 timer og 40 minutter om at gå solo, hvotil han brugte ca. 15 timer og 40 flyvninger,
Så har man tiden og bare rimellige evner kan man hurtigt blive flyvende
Den første soloflyvning er en stor dag for enhver elev, og der er nok i nogle svæveflyvepiloter der glemmer sin første flyvning.
De sleste bruger 1-2 sæsoner på at erhverve certifikatet og den første sæson på at gå solo.
Tiden det tager er dog helt afhængig af den indsats du lægger på flyvepladsen. I den 2020 sæsonen var hurtigste elev bare 80 dage, 4 timer og 40 minutter om at gå solo, hvotil han brugte ca. 15 timer og 40 flyvninger,
Nu begynder flyvninger at blive rigtig sjov, og man får ikke kommenteret sin flyvning fra bagsædet hele tiden ;-)
Den resterende del ar uddannelsen foregår typisk som soloflyvninger, og enkelte flyvninger med instruktør stadigvæk. Her gennemgører men en række nye normer før certifikatflyvningen
Her sidder Jon som er klar til de afsluttende flyveprøver med censoren i bagsædet.
Selv om man ved at man kan flyve er det alligevel med en vis nervøsitet at man gør sig klar, Same procedure as last time, and all the other times - james
Inden prøven har eleverne også været igennem en omfattende teoriundervisning, der typisk foregår den første vinter hvor man er medlem.
Inden man kan gå op til den afsluttende skal man have fløjet minimum X antal starter og sammenlagt minimum x antal timer som soloflyvninger.
Vil man uddannes til at flyve med passagerer kræver det yderligere x antal flyvninger og en instruktør godkendelse.
Hvis du drømmer om at blive pilot er svæveflyvning en optimal start på pilotdrømmer. En mulighed de fleste desværre overser. I et svævefly lærer man de helt basale flyveegenskaber
De seneste år har vi sent unge mennesker videre i systemet. 2 af vores tidligere medlemmer flyver helipokter i USA og Canada, og en anden er netop færdigudddannet som pilot på flyveskolen i Aarhus.
Ligeledes har vi 2 elever der deltager i Cadat.programmet som er Svæveflyveklubbernes samarbejde med forsvaret.
Citat Braveen Mahendran, helikopterpilot USA:
"I dag er jeg dybt taknemlig for de år og alle de fantastiske mennesker, jeg mødte. Havde det ikke været for Viborg Svæveflyveklub, så ved jeg ikke, hvor jeg havde været i dag, siger han fra forbindelsen fra New York."
Dansk Svævefly Union og Flyvevåbnet har indgået et nyt samarbejde, rettet mod dig som er mellem 13-23 år, og som godt kunne tænke sig at blive klogere på, hvordan det er at være pilot og arbejde med fly i Flyvevåbnet.
Deltagelse i dette kan måske lette din vej til cockpittet i et af Flyvevåbnets fly.
Ordningen vil blandt andet bestå af besøg på Flyvevåbnets flyvestationer, oplæg fra piloter samt specialtilrettelagt teoriundervisning i alt lige fra supersonisk-flyvning til brug af redningshelikoptere og overvågningsflyvning. Alle aktiviteter vil selvfølgelig afholdes sådan, at du sideløbende kan fortsætte med at svæveflyve på lige fod med andre klubmedlemmer.
Som Danish Air Cadet vil du få udlånt en flyverdragt, en pilotjakke og ikke mindst få overrakt en Danish Air Cadet flyvervinge, som udleveres på en af Flyvevåbnets lokationer efter din første soloflyvning i et svævefly.
Deltagelse i DAC er gratis, du betaler for dine aktiviteter i svæveflyveklubben som andre medlemmer af klubben. Tilmelding vil igennem hele forløbet være frivillig, og der er ingen krav om, at du efterfølgende skal tilslutte dig det danske forsvar.
Efter opnåelse at dit svæveflyvecertifikat - begynder det
"virkelige sjove liv " som svæveflyvepilot.
Du må selv,du kan selv og du skal selv !
Naturlig vis med hjælp fra klubtræner og alle andre piloter
der står klar med hjælp og gode råd. Når bare ikke de selv skal starte om 30 minutter - så er de gået i flyvemode allerede !
Men husk - det er en stor forandring pludselig at være sig selv. Det er godt at få certifikatet nogenlunde samtidig med andre
af eleverne så I kan støtte, hjælpe og motivere hinanden i begyndelsen. Det er også det der oftest sker.
Belønningen er til gengæld stor. Du kan begynde med små ture
væk fra flyvepladsen, måske til Skive eller Bjerringbro og tilbage igen. Det er
en stor dag for første gang selv at være uden for glideaftsand som vi kaldet
det og så komme hjem igen.
Næste mål er nu at blive omskolet til de bedste fly i klubben og måske på sigt også blive omskolet til klubbens motorsvævefly.
Det kan også være et mål at gå efter svæveflyvesportens diplomer som du kan se betingelserne
for her til venstre.