I 2013 fik vores nye Eurofox slæbefly leveret direkte fra fabrikken. Eurofoxen i daglig tale kaldet "foxen" er klubbens arbejdshest, der bruges til at trække svæveflyene op i luften.
Dette nye slæbefly er yderst miljøvenligt. Det bruger blyfri benzin og kun 14-16 liter i timen. Flyet tilhører klassen Ultralet. Flyet er forsynet med et indbygget spil, der ruller slæbetovet ind, så snart svæveflyet er udløst fra tovet. På den måde sparer man brændstof, da man undgår nedkastning af slæbetovet.
XN er klubbens tosædede skolefly. Nye medlemmer, der skal lære at flyve, træner på dette fly sammen med en instruktør frem til solo.
XN er særdeles velegnet til at uddanne nye piloter. Det vejer 400 kg og har et vingefang på 17 m. Glidetallet er 36, så det egner sig også til længere ture væk fra pladsen. Flyet har været i klubbn siden 2018.
Dette er klubbens 1-sædede skolefly som er købt brugt i Spanien i januar 2016 og gennem sæsonen har gennemgået en større renovering på værkstedet
Det er en udbredt opfattelse blandt medlemmerne, at ASW-19B er et yderst velflyvende, harmonisk og behageligt fly. At den samtidig ser godt ud, er yderligere et plus i karakterbogen.
Flyet vejer ? og har et vingefang på ?
Sample text. Click to select the text box. Click again or double click to start editing the text.
Flyet vejer ? og har et vingefang på ?
Vi købte flyet som nyt i 1993. Selv om det er en "gammel dreng" efterhånden er en Discus et attraktivt fly til i konkurrencer
I Viborg Svæveflyveklub er det da også et fly, som får lov til at flyve en hel del strækkilometer i løbet af en flyvesæson. Man har en god siddekomfort, og flyet er velpræsterende og kan give gode resultater til sin pilot. Flyet er meget rorharmonisk og kontant.
Flyet vejer 230kg, har et vingefang på 15 meter, og kan under optimale forhold teoretisk svæve 42 km fra 1 kms højde,
svarende til fra Herning til Viborg
Viborg Svæveflyveklub anskaffede ZG tilbage i 1995. Den var dengang 4 år gammel. Grundlæggende kan man sige, at flyet dækker et behov for hyggeflyvning, hvor man kan flyve lidt sightseeing alene eller sammen med familie og venner. Man er uafhængig af termikken, og man kan komme i luften uden hjælp. På den måde er ZG et populært fly i klubben.
Flyet vejer ? og har et vingefang på ?
8X er et privatejet fly, som kom til klubben i 2012. Det er et konkurrencefly i 15 m klassen, som i modsætning til standardklassen er udstyret med flaps. Flaps giver fordele, både når man stiger i boblerne og på de lange glid til næste opvindsområde.
Spændvidden er 15 m, men kroppen er kortere og smallere end mange andre fly, hvilket giver 8X nogle gode præstationer med et glidetal på 47. Vægten er blot 240 kg.
På en god dag flyver man uden problemer en tur på 300 km. Det er en oplevelse, man husker.